Aktualności

"Szkoła dla rodziców i wychowawców" 2014/2015

Sprawozdanie z realizacji programu edukacyjno-wychowawczego
„Szkoła dla rodziców i wychowawców ”oraz „Absolwent szkoły rodzica”
rok szkolny 2014/2015

W ramach Programu w roku 2014/2015 zaplanowano 10 spotkań dla rodziców mających trudności w pełnieniu ról opiekuńczych i wychowawczych w ramach „Szkoły dla rodziców i wychowawców” oraz spotkania dla „Absolwentów Szkoły Rodzica” .

Realizację zadania rozpoczęto od rozpropagowania zajęć. Zamieszczono informację na stronie internetowej Poradni oraz w ofercie skierowanej do przedszkoli i szkół z rejonu działania Poradni. Informacja dotarła także do ośrodków pomocy społecznej, które to instytucje propagują nasze zajęcia wśród swoich podopiecznych. Często inicjatorem spotkań jest asystent rodziny dla tych osób, które z różnych powodów znajdują się pod jego opieką lub sędzia Wydziału do spraw Nieletnich i Rodziny.

Zajęcia „Szkoły dla Rodziców i Wychowawców” odbyły się we wtorki od godz. 15.00 do 17.00, natomiast w pierwszy wtorek każdego miesiąca miały miejsce spotkania dla chętnych absolwentów uczestniczących wcześniej w cyklicznych zajęciach „Szkoły”.

Tematy zajęć i data realizacji:

27.01.2015 - spotkanie organizacyjne, wzajemne poznanie się, integracja zespołu.

17.02.2015 - Granice.

10.03.2015 - Uczucia.

24.03.2015 - Zachęta do współpracy.

14.04.2015 - Kary.

28.04.2015 - Jak rozwiązywać problemy i konflikty.

12.05.2015 - Zachęcanie do samodzielności.

26.05.2015 - Role.

09.06.2015 - Pochwała i zachęta.

23.06.2015 – zakończenie zajęć.

Prowadzące opierała się na własnym doświadczeniu zawodowym oraz koncepcji wychowania bez porażek T. Gordona. Korzystano przede wszystkim z takich pozycji książkowych jak: Evelyn Faber, Adele Mazlish ”Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby mówiły”; Thomas Gordon ”Wychowanie bez porażek”; Wojciech Eichelberger, Andrzej Samson ”Dobra miłość, co robić, aby nasze dzieci miały udane życie”

Uwagi do realizacji: nie udało sięutworzyć stałej grupy. Rodzice, którzy zadeklarowali udział w zajęciach pojawiali się nieregularnie, chętnie korzystali ze wsparcia indywidualnie lub w małej grupie. Wypracowane efekty mają charakter długofalowy i są trudne do oceny. Podjęte działania zmierzały do:

- wyposażenie uczestników zajęć w podstawowe umiejętności umożliwiające pozytywne funkcjonowanie w rodzinie;

- nabycie umiejętności stanowienia granic w kontakcie z dzieckiem;

- opanowanie skutecznych metod wychowawczych umożliwiających nawiązywanie efektywnej współpracy z dzieckiem;

- opanowanie konstruktywny sposobów rozwiązywania problemów;

- rozpoznawanie potrzeb psychicznych i uczuć dziecka;

- konstruktywne stosowanie kar i pochwał;

- rozwiązywanie aktualnych problemów z dziećmi metodą bez porażek;

- nabycie umiejętności zachęcających dziecko do samodzielności.

Wnioski:

- Propagowanie na szerszą skalę idei ”Szkoły dla rodziców i wychowawców” oraz „Absolwenta Szkoły Rodzica” jako sposobu oddziaływania profilaktycznego nie tylko na jednostkę, ale przede wszystkim na całą rodzinę.

- Wskazana jest dalsza edukacja rodziców, gdyż to oni mogą i formalnie mają prawo największego oddziaływania wychowawczego i prewencyjnego na swoje dzieci.

 

Koordynatorzy: Wiesława Gajowczyk, Krystyna Szczepaniak, Kamila Bajko