Podsumowanie programu profilaktycznego:
w roku szkolnym 2014/2015
„Eliksir na złość”
Realizatorzy programu: Dorota Kowalik, Danuta Marek
Eliksir na złość” to program, przeznaczony do realizacji z uczniami klas nauczania zintegrowanego. Głównym celem działań profilaktycznych zawartych w programie było minimalizowanie i eliminowanie zachowań agresywnych wśród dzieci. Przeciwdziałając zachowaniom agresywnym uczyłyśmy dzieci umiejętności intrapersonalnych związanych z samoświadomością i rozumieniem samego siebie, z kontaktem z własnymi uczuciami oraz z samokontrolą oraz umiejętności interpersonalnych - związanych z komunikowaniem się z innymi oraz rozwiązywaniem konfliktów. Umiejętność radzenia sobie ze stresem i własnymi emocjami jest umiejętnością warunkującą prawidłowe funkcjonowanie w społeczeństwie oraz w grupie społecznej jaką jest klasa szkolna. Rozwijanie poczucia bezpieczeństwa i przynależności do grupy stanowi jeden z elementów profilaktycznych programu.
Celem programu „Eliksir na złość” było:
- przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym,
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
- kształtowanie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania konfliktów,
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami
Programem objęto 99 dzieci ze szkół:
- SOSW Strzelce Kraj. - 3 dzieci
- SP Strzelce Kraj. - 44 dzieci (dwie klasy)
- SP Ogardy - 29 dzieci (dwie klasy)
- SP Górki Noteckie - 10 dzieci
- SP Gościmiec - 13 dzieci
W trakcie zajęć dzieci nabyły umiejętności:
- rozumienia uczuć własnych i cudzych,
- rozwiązywania problemów,
- rozwiązywania konfliktów w grupie,
- radzenia sobie ze stresem
Wnioski
Przeciwdziałając zachowaniom agresywnym uczyłyśmy dzieci umiejętności intrapersonalnych związanych z samoświadomością i rozumieniem samego siebie, z kontaktem z własnymi uczuciami oraz z samokontrolą oraz umiejętności interpersonalnych - związanych z komunikowaniem się z innymi oraz rozwiązywaniem konfliktów. Stałe zainteresowanie programem świadczy jednak, iż problem radzenia sobie z własną złością towarzyszy dzieciom na co dzień i to od najmłodszych klas szkoły podstawowej.
Na zakończenie spotkania w ramach ewaluacji, uczniowie wypełnili arkusz podsumowania na zasadzie zamalowywania buzi przedstawiającej różne emocje, aby wyrazić, jak czuły się w czasie zajęć i czy zajęcia im się podobały.