Aktualności

Program "Eliksir na złość" 2014/2015

Podsumowanie programu profilaktycznego:
w roku szkolnym 2014/2015

„Eliksir na złość”

 

Realizatorzy programu: Dorota Kowalik, Danuta Marek

 

Eliksir na złość” to program, przeznaczony do realizacji z uczniami klas nauczania zintegrowanego.   Głównym celem działań profilaktycznych zawartych w programie było minimalizowanie i eliminowanie zachowań agresywnych wśród dzieci. Przeciwdziałając zachowaniom agresywnym uczyłyśmy dzieci umiejętności intrapersonalnych związanych z samoświadomością i rozumieniem samego siebie, z kontaktem z własnymi uczuciami oraz z samokontrolą oraz umiejętności interpersonalnych - związanych z komunikowaniem się z innymi oraz rozwiązywaniem konfliktów. Umiejętność radzenia sobie ze stresem i własnymi emocjami jest umiejętnością warunkującą prawidłowe funkcjonowanie w społeczeństwie oraz w grupie społecznej jaką jest klasa szkolna. Rozwijanie poczucia bezpieczeństwa i przynależności do grupy stanowi jeden z elementów profilaktycznych programu.

 

Celem programu „Eliksir na złość” było:

- przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym,

- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach,

- kształtowanie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania konfliktów,

- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami

 

Programem objęto 99 dzieci ze szkół:

- SOSW Strzelce Kraj. - 3 dzieci

- SP Strzelce Kraj. - 44 dzieci (dwie klasy)

- SP Ogardy - 29 dzieci (dwie klasy)

- SP Górki Noteckie - 10 dzieci

- SP Gościmiec - 13 dzieci

 

W trakcie zajęć dzieci nabyły umiejętności:

- rozumienia uczuć własnych i cudzych,

- rozwiązywania problemów,

- rozwiązywania konfliktów w grupie,

- radzenia sobie ze stresem

 

Wnioski

Przeciwdziałając zachowaniom agresywnym uczyłyśmy dzieci umiejętności intrapersonalnych związanych z samoświadomością i rozumieniem samego siebie, z kontaktem z własnymi uczuciami oraz z samokontrolą oraz umiejętności interpersonalnych - związanych z komunikowaniem się z innymi oraz rozwiązywaniem konfliktów. Stałe zainteresowanie programem świadczy jednak, iż problem radzenia sobie z własną złością towarzyszy dzieciom na co dzień i to od najmłodszych klas szkoły podstawowej.

Na zakończenie spotkania w ramach ewaluacji, uczniowie wypełnili arkusz podsumowania na zasadzie zamalowywania buzi przedstawiającej różne emocje, aby wyrazić, jak czuły się w czasie zajęć i czy zajęcia im się podobały.

Uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach i pozytywnie je ocenili.