Podsumowanie programu zajęć adaptacyjnych
w roku szkolnym 2014/2015
„W grupie raźniej”
Program zajęć adaptacyjnych „W grupie raźniej” opracowany został z myślą o dzieciach przejawiających trudności z adaptacją w nowym środowisku, z lękiem separacyjnym. Zajęcia adaptacyjne w grupie raźniej odbywały się raz w tygodniu w każdy piątek o godz. 10.00 w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej przez okres całego roku szkolnego. Przeznaczone były dla dzieci 3-4-5 letnich jako wstęp do zajęć w przedszkolu. W zajęciach wzięło udział 8 dzieci. Zajęcia odbywały się w dwóch grupach.
Zajęcia adaptacyjne miały charakter zajęć ogólnorozwojowych. Każde spotkanie przebiegało według schematu:
- Swobodna zabawa - miała na celu nabywanie umiejętności zabawy w grupie oraz zasad dzielenia się zabawkami.
- Zajęcia rytmiczne - miały na celu naukę śpiewania prostych piosenek z układami ruchowymi, wyrabiania umiejętności naśladowania oraz słuchania poleceń. Podczas tej części zajęć prowadzone były zabawy rozwijające koordynację oraz poczucie rytmu.
- Zajęcia plastyczne – podczas których dzieci ćwiczyły precyzyjne ruchy dłoni i palców, rozwijały motorykę małą, uczyły się twórczego myślenia.
Ewaluacja:
W czasie zajęć dzieci doświadczyły i uczyły się:
- współpracy i działania w grupie rówieśniczej,
- zabawi i wierszyków-masażyków,
- zasad swobodnej zabawy w grupie (z wykorzystaniem zabawek),
- radości tworzenia podczas części plastycznej,
- akceptacji innych dzieci,
- podstawowych zasad panujących w przedszkolu.
Rodzice byli zadowoleni z zajęć. Dzieci chętnie w nich uczestniczyły. Rodzice zauważyli korzystny wpływ zajęć na sferę społeczno emocjonalną dzieci.
Realizatorzy: Dorota Kowalik, Danuta Marek