Podsumowanie realizacji programu
w roku szkolnym 2014/2015
„ W kręgu uśmiechu”
Podstawa teoretyczna programu jest połączeniem interaktywnego i konstruktywistycznego podejścia do rozwoju człowieka L. Wygotskiego z modelem Porozumienia bez Przemocy M. B. Rosenberga.
Programem objęto 157 uczniów:
- PSP Bobrówko– 37 dzieci (cztery oddziały)
- PSP Ogardy – 15 dzieci
- PSP Tuczno – 12 dzieci
- PSP Strzelce Kraj.- 93 (pięć oddziałów)
Założenia i cele programu
Celem programu jest rozwój samoświadomości dzieci, kształtowanie umiejętności życiowych oraz społeczno – emocjonalnych, w tym radzenia sobie z nieprzyjemnymi uczuciami i konfliktami, a także umacnianie zaufania do siebie i do innych. Najważniejszym zadaniem w wychowaniu dzieci jest pomoc w formowaniu pozytywnego wyobrażenia o sobie, by wytworzyły wiarę w siebie oraz poczucie, że gdy dają coś z siebie innym i przyjmują coś od innych, to jednocześnie wzbogacają siebie nawzajem.
Przewidywane efekty
Poprzez zajęcia prowadzone w atmosferze zabawy, dzieci:
• uświadomili sobie swoją wyjątkowości, wzajemne różnice i podobieństw,
• wzbogacili swoje doświadczenia i umiejętności w radzeniu sobie z problemami,
• rozwinęli sztukę wyrażania siebie i komunikacji z innymi,
• wzmocnili zaufanie i wiarę w stosunku do siebie i innych.
Ewaluacja
Przeprowadzona ewaluacja potwierdziła, iż uczniowie uczestniczący w programie nauczyli się współpracy, lepszej komunikacji i wyrażania własnych uczuć. Nauczyli się również, jak wspólnie szukać dobrych rozwiązań w sytuacjach trudnych, słuchać i uczyć się od siebie nawzajem, wzmocnili zaufanie i wiarę w stosunku do siebie i innych.
Realizatorzy: Danuta Marek, Dorota Kowalik