Aktualności
Warsztaty integracyjne "Ja i moja klasa" 2014/2015
Sprawozdanie z zajęć integracyjnych realizowanych
w roku szkolnym 2014/2015 przez pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Strzelcach Krajeńskich
Nazwa zajęć: zajęcia warsztatowe „Ja i moja klasa”
Termin realizacji: wrzesień/październik 2015
Miejsce realizacji: Publiczne Gimnazjum w Strzelcach Kraj., Publiczne Gimnazjum w Zwierzynie, Zespół Szkół CKU w Strzelcach Kraj., Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy w Strzelcach Kraj.
Charakterystyka uczestników: uczniowie klas pierwszych gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej
Liczba uczestników: 7 klas (150 uczniów) Publiczne Gimnazjum w Strzelcach Kraj., Publiczne Gimnazjum w Zwierzynie 2 klasy (40 uczniów), 4 klasy (96 uczniów) Zespół Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego w Strzelcach Kraj.; 1 klasa Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Strzelcach Kraj. (6 uczniów). Łącznie zajęciami objęto 292 uczniów.
Prowadzący: Kamila Bajko, Krystyna Szczepaniak
Cele:
- pomoc młodzieży w zaadoptowaniu się do nowych warunków w nowej szkole i klasie;
- integracja grupy;
- uczenie tolerancji i wrażliwości na problemy drugiego człowieka;
- stworzenie podstaw do nawiązania przyjaźni między członkami klasy;
Przewidywane efekty:
- wzajemne poznanie się uczniów klasy;
- integracja klasy;
- nawiązanie przyjaźni wewnątrzklasowych;
- uczniowie są uwrażliwieni na kłopoty i problemy drugiego człowieka;
- uczniowie mają świadomość otrzymania pomocy od wychowawcy w razie konieczności;
- uczniowie są tolerancyjni;
Plan ewaluacji: ankieta dla uczniów przeprowadzona po zakończeniu programu, rozmowy z wychowawcami klas.
W ramach programu odbyło się jedno spotkanie (90 minut) z każdą klasą. Podczas zajęć uczniowie poznawali zainteresowania, hobby, zdolności swoich kolegów i koleżanek z klasy poprzez odgadywanie autorów opisów-zagadek. Ćwiczenie to ukazało wiele ciekawych i często niespotykanych zainteresowań wśród uczniów. Może to być doskonałą podstawą do nawiązania bliższych znajomości, przyjaźni. Ponadto każdy uczeń otrzymał miły prezent od swoich kolegów w postaci marzenia, pragnienia, wybrany na podstawie informacji usłyszanych w opisach-zagadkach członków grupy.
Po zakończeniu zajęć, w losowo wybranych klasach przeprowadzono ankietę ewaluacyjną, oceniającą przeprowadzone warsztaty. Ankietę wypełniło 40 uczniów. Uzyskane wyniki przedstawiają się następująco:
1. Badani przyznali, że zajęcia pomogły im bliżej poznać kolegów i koleżanki,
2. Uczniowie uznali, że osoby prowadzące zajęcia wykazały się dobrym przygotowaniem,
3. Większość respondentów deklarowało, że odpowiadał im warsztatowy sposób prowadzenia zajęć,
4. Ankietowani przyznali, że podczas zajęć panowała życzliwa i przyjazna atmosfera.
Wnioski:
W opinii uczniów zajęcia integracyjne prowadzone na terenie szkół przez pracowników PP-P są odbierane pozytywnie. Uczniowie chętnie biorą w nich udział i aktywnie włączają się w ćwiczenia na zajęciach. Respondenci przyznają również, że warsztaty w znacznym stopniu przyczyniły się do bliższego poznania kolegów i koleżanek z klasy, co sprzyja integracji i zacieśnieniu kontaktów między członkami klasy. Dobre kontakty wśród uczniów klasy sprzyjają szybszej adaptacji do nowej szkoły i nowych warunków.