Aktualności

"W zgodzie z innymi" 2014/2015

Sprawozdanie z programu profilaktycznego
realizowanego w roku szkolnym 2014/2015
przez pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Strzelcach Krajeńskich

Nazwa zajęć: program profilaktyczny „W zgodzie z innymi”

Termin realizacji: kwiecień-czerwiec 2015

Miejsce realizacji: Publiczna Szkoła Podstawowa w Strzelcach Kraj., Publiczna Szkoła Podstawowa w Ogardach

Charakterystyka uczestników: uczniowie klas V PSP Strzelce Kraj.; uczniowie klas IV-VI PSP Ogardy

Liczba uczestników: 5 klas szkoły podstawowej  (63 uczniów) oraz wychowawcy klas

Prowadzący: Kamila Bajko, Krystyna Szczepaniak


Cele:

- integracja grupy,

- uczenie tolerancji i wrażliwości na problemy drugiego człowieka,

- stworzenie podstaw do nawiązania przyjaźni między członkami klasy,

- uczenie sposobów radzenia sobie ze złością i agresją,

- poznanie sposób radzenia sobie ze stresem.


Przewidywane efekty – uczeń:

- umie współpracować z rówieśnikami,

- rozwiązuje sytuacje problemowe dotyczące przyjaźni,

- potrafi wyodrębnić cechy prawdziwego przyjaciela,

- umie rozpoznać zachowanie agresywne,

- wie, jak należy reagować na agresję,

- zna sposoby łagodzenia zachowań agresywnych,

- zna metody radzenia sobie ze stresem.


Plan ewaluacji:
ankieta dla uczniów przeprowadzona po zakończeniu programu, rozmowy

z wychowawcami klas.

W ramach programu odbyły się trzy spotkania trwające jednostkę lekcyjną. Podczas zajęć uczniowie określali cechy dobrego przyjaciela zaznaczając te, które sami posiadają, wskazywali sytuację wywołujące złość i agresje po czym wspólnie ustalali sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami, jak również wskazywali konstruktywne i akceptowane społecznie metody radzenia sobie ze stresem.

Po zakończeniu zajęć, w losowo wybranych klasach przeprowadzono ankietę ewaluacyjną, oceniającą przeprowadzone warsztaty. Ankietę wypełniło 50 uczniów. Uzyskane wyniki przedstawiają się następująco:

1. Uczniowie zdeklarowali, że podczas zajęć ustalili wspólnie z klasą cechy dobrego przyjaciela,
2. Poproszeni o opisanie tego, jaki powinien być dobry przyjaciel badani podawali następujące określenia: wspierający i pomagający w trudnych sytuacjach, nie powinien wydać sekretu, dobry, niefałszywy, wesoły, miły, życzliwy, potrafiący dzielić się z innymi, dotrzymujący słowa, uczynny, żeby nie zostawiał nikogo w potrzebie, taki który nie bije, nie obgaduje, sympatyczny, śmieszny, uczciwy, prawdomówny, wyrozumiały, współczujący, szczery, cierpliwy, uprzejmy, mądry, radosny, pełen miłości, jedyny w swoim rodzaju,
3. Wśród poznanych podczas spotkań sposobów radzenia sobie ze złością badani podali: liczenie do 10, spotkanie z kimś bliskim, rozmowa z bliską osobą, pisanie pamiętnika, darcie i gniecenie kartki, zabawa z rodzeństwem, spacer, sport, głębokie oddychanie, niemyślenie o tym, co złości, skierowanie myśli na miłe odczucia, zjedzenie gorzkiej czekolady, słuchanie muzyki, granie, rysowanie,
4. Respondenci wymienili następujące pozytywne sposoby radzenia sobie ze stresem, które omówiono podczas zajęć: taniec, śpiewanie, liczenie do 10, czytanie, słuchanie muzyki, zabawa ze zwierzętami, sen, spędzanie czasu z bliskimi, ochlapanie twarzy zimną wodą, jedzenie, skakanie na trampolinie, kąpiel, picie mleka, sport, oglądanie filmów, skierowanie myśli na dobre rzeczy, szczera rozmowa.

 

Wnioski:

Uczniowie przyznają, że podczas zajęć mieli możliwość określania cech pożądanych u przyjaciela. Ważnym działaniem w kontekście podnoszenia samooceny uczniów jest fakt zwrócenia uwagi na możliwość określenia własnych cech osobowości, które mogą stanowić doskonałą podstawę do zawierania przyjaźni. W oparciu o otrzymane odpowiedzi stwierdza się, że uczniowie potrafią wskazać cechy, które powinien posiadać dobry przyjaciel i nie stanowi dla nich problemu właściwe rozgraniczanie cech pożądanych i cech niewłaściwych.             
       Respondenci zaznaczają również, że poznali pozytywne sposoby radzenia sobie ze złością, co jest efektem adekwatnym do potrzeb wyrażanych w rozmowach indywidualnych
z wychowawcami klas i pedagogiem, którzy sugerują, że problem agresji wśród uczniów jest dużym wyzwaniem pedagogicznym. W tym kontekście wydaje się być niezbędnym wyposażenie młodych ludzi we wspomniane umiejętności, które pozwolą im na skuteczniejsze radzenie sobie z negatywnymi odczuciami.
       Podobne potrzeby zgłaszane przez wychowawców dotyczą trudności jakie uczniowie miewają w radzeniu sobie ze stresem. Odpowiedzi badanych ukazują, że podczas zajęć poznali oni pozytywne i akceptowane społecznie sposoby radzenia sobie ze stresem, co przyczyni się do ich lepszego funkcjonowania nie tylko w roli ucznia, ale również
w kontekście życia w społeczeństwie.