Aktualności

"Im więcej wiedzy, tym mniej porażek" 2014/2015

Sprawozdanie z realizacji programu profilaktyczno-wychowawczego
przez pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej  w Strzelcach Krajeńskich

Nazwa programu: „Im więcej wiedzy, tym mniej porażek”

Termin realizacji: rok szkolny 2014/2015

Miejsce realizacji: Publiczna Szkoła Podstawowa w Strzelcach Kraj., Publiczna Szkoła Podstawowa w Wielisławicach, Publiczna Szkoła Podstawowa w Zwierzynie, Publiczna Szkoła Podstawowa w Tucznie, Publiczne Gimnazjum w Strzelcach Kraj.

Charakterystyka uczestników: uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej, uczniowie gimnazjum

Liczba uczestników: 11 klas szkoły podstawowej (189 uczniów), 1 klasa gimnazjum (17 uczniów) i wychowawcy klas

Prowadzący: Kamila Bajko, Krystyna Szczepaniak


Cele programu:

- doskonalenie umiejętności rozwiązywania konfliktów,

- poznanie technik ułatwiających uczenie się,

- ćwiczenie umiejętności społecznych (radzenia sobie w trudnych sytuacjach, radzenia sobie ze stresem),

- promowanie pozytywnych postaw społecznych i zdrowego stylu życia,

- uczenie pozytywnego myślenia i stawiania sobie realnych celów.


Przewidywane efekty:

- uczniowie znają techniki i metody skutecznego uczenia się,

- uczniowie znają swój zmysł dominujący w procesie uczenia się,

- uczniowie znają sposoby radzenia sobie ze stresem,

- uczniowie znają przykładowe techniki relaksacji,

- uczniowie mają świadomość konieczności rozwiązania sytuacji konfliktowej;

- uczniowie znają sposoby rozwiązywania konfliktu; wiedzą jaki sposób rozwiązania konfliktu jest najkorzystniejszy dla obu stron,

- uczniowie wiedzą, do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacji trudnej.

Plan ewaluacji: ankieta dla uczniów przeprowadzona po zakończeniu programu, rozmowy
z wychowawcami klas.

W ramach programu odbyły się trzy spotkania, podczas których uczniowie zostali zapoznani ze sposobami radzenia sobie ze stresem szkolnym, presją rówieśników; nabyli umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, m.in. poprzez rozwijanie umiejętności asertywnych oraz poznali sposoby na skuteczniejsze przyswajanie wiedzy poprzez wykorzystywanie technik uczenia się zaprezentowanych w trakcie spotkań.

Na ostatnich zajęciach uczniowie poproszeni zostali o wypełnienie anonimowej ankiety. Ich odpowiedzi przedstawiają się następująco:
1. Ankietowani jako zachowania ułatwiające rozwiązanie kinfliktu wskazują: przeproszenie, podanie ręki, rozmowę z osobą będącą w konflikcie. Zauważają, że formą ułatwiającą rozwiązanie konfliktu jest szczery uśmiech. Zachowaniem zmierzającym do rozwiązania konfliktu w opinii badanych powinno być miłe, szczere, spokojne i grzeczne podejście do drugiej osoby, skupiające się na opanowaniu i nieagresywnym ustaleniu sposobu dojścia do porozumienia.
2. Według badanych najkorzystniejszym ze sposobów rozwiązania konfliktu poznanych podczas zajęć, jest kompromis i współpraca, jak również szczera rozmowa. ankietowani wśród zachowań poprzedzających rozwiązanie konfliktu wskazują podanie ręki i przeproszenie jako warunek konieczny do pogodzenia się.
3. Uczniowie przyznają, że techniki i sposoby uczenia się poznane podczas zajęć zastosują w nauce własnej.
4. Badani deklarują, że podczas zajęć poznali sposoby radzenia sobie ze stresem.
5. Respondenci uważają, że zdobyte podczas zajęć wiadomości są przydatne w życiu codziennym.

 

Podsumowanie i wnioski z realizacji zajęć

Uczniowie potrafią wskazać zachowania ułatwiające rozwiązanie konfliktu, wskazują również najkorzystniejsze sposoby rozwiązywania konfliktów. Zdają sobie sprawę z tego, że nie każdy sposób rozwiązania konfliktu jest możliwy i czasami należy pójść na daleko idący kompromis, aby zażegnać spór. Mają świadomość konieczności przeproszenia za swe niewłaściwe zachowanie, by móc podjąć próby rozwiązania konfliktu. Jako najkorzystniejszy sposób rozwiązania konfliktu podają współpracę, kompromis, rozmowę oraz przeproszenie i podanie ręki. Mają świadomość konieczności podjęcia rozmowy gdy emocje opadną, prowadzonej spokojnie i z opanowaniem, by móc podjąć próby rozwiązania konfliktu oraz przebaczania wzajemnych urazów.
         Ankietowani ponadto uznali, że sposoby i zasady uczenia się poznane podczas zajęć zastosują w swojej nauce, co jest sygnałem, że poznane metody są według nich ciekawe
i korzystne z punktu widzenia zapamiętywania i nauki samodzielnej.
         Z rozmów z pedagogiem szkolnym i wychowawcami klas wynika, że realizowane tematy wspierają ich pracę wychowawczą z uczniami.