Aktualności

Przesiewowe badania pedagogiczne 2014/2015

Podsumowanie pedagogicznych badań przesiewowych

rok szkolny 2014/2015

Pedagogicznymi badaniami przesiewowymi w roku szkolnym 2014/2015 objęto 154 dzieci rocznego przygotowania przedszkolnego z następujących placówek:

- Przedszkole nr 1 w Strzelcach Kraj.

- Przedszkole – Bajkowy Dworek

- PSP Tuczno

- PSP Górki Noteckie

Celem tych badań jest wyłonienie u dzieci wad rozwojowych, opóźnień globalnych i nieharmonijnego rozwoju funkcji poznawczych. Z uwagi na stwierdzony nieharmonijny rozwój, 36 dzieci zalecono przeprowadzenie badania kontrolnego w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej.

         Wyniki badań omówione zostały z wychowawcami poszczególnych grup, którym także przekazano szczegółowe zestawienia uzyskanych wyników. Opiekunowie otrzymali pisemne podsumowanie wiadomości i umiejętności swoich dzieci po przeprowadzonych próbach badawczych i zalecenia do indywidualnej pracy. Rodzice mieli możliwość omówić nurtujące ich problemy, co do pracy ze swoimi pociechami na indywidualnych spotkaniach/konsultacjach z pedagogami na terenie placówek.

WNIOSKI

Po przeprowadzonych próbach badawczych stwierdzono zaskakująco dużą ilość dzieci z niejednorodną lub lewostronną lateralizacją, stanowi to 47% przebadanych dzieci. Może to utrudnić opanowanie umiejętności pisania i czytania w początkowym etapie nauki.
Z niejednorodnym charakterem dominacji stronnej wiążą się trudności ze sprawnością grafomotoryczną – 47%, percepcją wzrokową – 31% badanych dzieci oraz z orientacją w stronach ciała – 38%.

Powyższe wnioski należy wykorzystać planując pomoc psychologiczno – pedagogiczną przed rozpoczęciem nauki w celu wyrównania startu szkolnego.