Zadania
MISJA
- Jesteśmy poradnią psychologiczno-pedagogiczną, która uznaje, że najważniejszą wartością jest dobro dziecka i dbałość o jego wszechstronny rozwój uwzględniający potencjalne możliwości.
- Podejmowana przez nas działalność diagnostyczna, terapeutyczna, profilaktyczna oraz doradcza ma pomóc w stwarzaniu optymalnych warunków dla wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży.
- Rozpoznajemy i uwzględniamy w swoich działaniach potrzeby środowiska. Oferowana przez nas pomoc jest efektywna i adekwatna do oczekiwań. Udzielamy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży ukierunkowanej na optymalny rozwój, zaś rodzicom i nauczycielom - związanej z wychowaniem i kształceniem młodego pokolenia.
- Wspomagamy rodzinę i szkołę w wychowawczej i edukacyjnej funkcji. Nasze zadania realizujemy w ścisłej współpracy z rodzicami, opiekunami prawnymi, nauczycielami. Partnerstwo z rodzicami traktujemy jako angażowanie w proces podejmowania decyzji dotyczących rozwoju dziecka.
- Współpracujemy z instytucjami środowiska lokalnego nie wyręczając ich w realizacji podstawowych zadań, lecz wspomagając. Osiągamy to poprzez racjonalne wykorzystanie zdobytych już umiejętności, planowe nabywanie nowych. Zasoby środowiska wzbogacają warunki działalności poradni na rzecz rozwoju dzieci i młodzieży. Rolą naszej placówki jako instytucji jest wpływanie na rozwój potencjału społecznego środowiska.
- Współdziałamy także z innymi poradniami, placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
- Systematycznie analizujemy jakość naszej pracy i ciągle ją doskonalimy.
WIZJA
Poradnia jest nowoczesną, dobrze wyposażoną placówką. Oferuje wysoki poziom zróżnicowanych usług wynikających z zadań realizowanych przez placówkę. Systematycznie dąży do ich poszerzenia. Zmierza do jak najwcześniejszego wykrycia nieprawidłowości rozwojowych dziecka. Stosuje najnowsze metody pracy. Zatrudnia wielu specjalistów o wysokich kwalifikacjach, przygotowanych do realizacji wielu zadań i różnorodnych form pracy. Kadra pedagogiczna stale podnosi kompetencje zawodowe i doskonali swoje umiejętności. Dąży do zapewnienia jak najlepszych warunków do świadczenia przez pracowników pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zespołowo planuje i podejmuje działania. Zapewnia łatwy i szybki dostęp do swoich usług. Jest mocno związana z lokalnym środowiskiem, współpracuje z wieloma instytucjami. Jest przyjazna dzieciom, młodzieży, ich rodzicom, opiekunom i nauczycielom. Niesie pomoc w sytuacjach kryzysowych. Systematycznie bada jakość swojej pracy, dąży do jej podnoszenia, stale ją modyfikuje z uwzględnieniem oczekiwań i potrzeb środowiska lokalnego, modyfikacje i zmiany znajdują swoje odzwierciedlenie w planie pracy poradni. Wszyscy pracownicy poradni kształtując jej wizerunek tworzą demokratyczną placówkę, w której panuje partnerstwo i życzliwość.
Do zadań poradni należy w szczególności:
- Diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym:
- Predyspozycji i uzdolnień,
- Przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
- Specyficznych trudności w uczeniu się;
- Wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży: Prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży
z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz ich rodzin;- Szczególnie uzdolnionych,
- Niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- Ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- Z zaburzeniami komunikacji językowej,
- Z chorobami przewlekłymi;
- Pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego;
- Wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą;
- Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;
- Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
- Współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej;
- Współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, o których mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych oraz
w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach, oraz planów działań wspierających,
o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach; - Współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
- Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy
w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych; - Prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
- Udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
Poradnia realizuje zadania w szczególności przez:
- Diagnozowanie;
- Opiniowanie;
- Działalność terapeutyczną;
- Prowadzenie grup wsparcia;
- Prowadzenie mediacji;
- Interwencję kryzysową;
- Działalność profilaktyczną;
- Poradnictwo;
- Konsultacje;
- Działalność informacyjno-szkoleniową.